Algemeen

De GDPR, voluit de “General Data Protection Regulation” is een geheel van regels gericht op het beheer en de beveiliging van persoonlijke gegevens van Europese burgers. In april 2016 werd de GDPR goedgekeurd en vanaf 25 mei 2018 is deze verordening integraal van toepassing in alle landen van de Europese Unie.

Als gerechtsdeurwaarderskantoor komen wij voortdurend in contact met vertrouwelijke persoonlijke gegevens. Het spreekt voor zich dat uw privacy centraal staat en wij deze persoonlijke informatie met de grootste omzichtigheid behandelen.

In huidig privacybeleid vindt u de nodige informatie om u een zo volledig mogelijk beeld te schetsen van al onze verplichtingen en uw rechten. U dient er zich evenwel bewust van te zijn dat wij niet verantwoordelijk zijn voor het privacybeleid die andere gerechtsdeurwaarderskantoren hanteren.

Deze Privacy Policy kan zonder voorafgaande waarschuwing worden gewijzigd en het is dan ook aanbevolen steeds de laatste versie van dit beleid te consulteren op onze website.

Verantwoordelijke van de Verwerking

In het kader van de GDPR wordt de gerechtsdeurwaarder beschouwd als de verantwoordelijke van de verwerking van persoonsgegevens:

Monbailliu Marc

Jozef Hebbelynckstraat 7

9820 Merelbeke

KBO 0851.232.804

Indien u meer informatie wenst te ontvangen of vragen heeft over onze Privacy Policy, kan u ons steeds contacteren via volgend e-mail adres : kantoor@monbailliu.be

Data Protection Officer aangesteld vanuit de Nationale Kamer van Gerechtsdeurwaarders

Verwerking Persoonsgegevens

Als gerechtsdeurwaarderskantoor hebben wij de wettelijke verplichting om bepaalde taken en bevoegdheden uit te voeren. De meest voorkomende opdrachten betreffen het versturen van aanmaningen, het opmaken en betekenen van exploten, de organisatie van openbare gerechtelijke verkopen, uitvoeren van solvabiliteitsonderzoeken, het verrichten van vaststellingen. Onze taken en bevoegdheden worden op niet-limitatieve wijze opgesomd in artikel 519 en 520 Gerechtelijk Wetboek.

Met het oog op een kostenefficiënte behandeling van uw dossier worden door de gerechtsdeurwaarder en zijn medewerkers verschillende persoonlijke gegevens verzameld.

Vooreerst kan het gerechtsdeurwaarderskantoor een beroep doen op verschillende databanken en officiële instanties :

Rijksregister : Met het oog op een correcte uitvoering van zijn taken dient de gerechtsdeurwaarder steeds te beschikken over onder meer naam en voornamen, geboortedatum en – plaats, domicilieadres, beroep, rijksregisternummer. Deze gegevens worden steeds vermeld op het uittreksel van het Rijksregister.

Centraal Bestand van Beslagberichten : Dit betreft een gecentraliseerd register met informatie inzake beslag, delegatie, overdracht en collectieve schuldenregeling van de rechtsonderhorigen.

Register Dienst Inschrijvingen Voertuigen : Indien de gerechtsdeurwaarder beschikt over een betekende uitvoerbare titel is het voor hem mogelijk na te gaan of u eigenaar bent van een voertuig. Anderzijds kan de gerechtsdeurwaarder ook op basis van het kentekenbewijs nagaan wie de eigenaar van een voertuig is.

Rijksdienst voor Sociale Zekerheid : Mits voorlegging van een opeisbare vordering kan worden nagevraagd of u al dan niet tewerkgesteld/uitkeringsgerechtigd bent.

Registratiekantoor : De gerechtsdeurwaarder is gerechtigd om navraag te doen bij het bevoegde registratiekantoor of u eigenaar bent van een onroerend goed. In bevestigend geval kan een uittreksel uit het kadaster en een hypothecair getuigschrift worden opgevraagd bij de bevoegde instanties.

Aangezien sommige van deze gegevens onderworpen zijn aan wijzigingen is het mogelijk dat deze databanken meermaals worden geraadpleegd in één en dezelfde procedure.

Naast de toegang tot deze officiële databanken/instanties verkrijgt het kantoor ook gegevens van derden, zoals de opdrachtgevers die reeds in het bezit zijn van uw identificatiegegevens.

Daarnaast verzamelt en bewaart de gerechtsdeurwaarder ook gegevens die u ons bezorgt zoals telefoonnummer, gsm-nummer, e-mailadres. Indien u een betaling verricht, hebben wij zicht op uw rekeningnummer en de rekeningeigenaar.

Al deze gegevens vallen onder het toepassingsgebied van de GDPR en dienen met de nodige omzichtigheid te worden behandeld en verwerkt door de gerechtsdeurwaarder en zijn medewerkers. De verplichtingen voortvloeiende uit de GDPR dienen in afweging te worden genomen met de andere wettelijke verplichtingen in hoofde van de gerechtsdeurwaarder. Zo is de gerechtsdeurwaarder gebonden door een informatieverplichting ten opzichte van zijn opdrachtgever. Om aan beide verplichtingen te voldoen zal de gerechtsdeurwaarder enkel die informatie doorgeven die verband houdt met de solvabiliteitstoestand van de betrokkene.

Een gerechtsdeurwaarder is ook gebonden door zijn beperkte territoriale bevoegdheid en kan bijgevolg zijn ambt enkel uitvoeren binnen zijn gerechtelijk arrondissement. Huidig kantoor is bevoegd voor het gerechtelijk arrondissement Oost-Vlaanderen. Indien een beroep dient gedaan te worden op een gerechtsdeurwaarder in een ander  gerechtelijk arrondissement, is de gerechtsdeurwaarder genoodzaakt  de nodige gegevens te bezorgen aan de territoriaal bevoegde gerechtsdeurwaarder

In het kader van de uitoefening van zijn taken is de gerechtsdeurwaarder ook verplicht om in sommige dossiers gegevens uit te wisselen met bepaalde overheidsdiensten. Zo ontvangen de politiediensten steeds een adressenlijst indien een beslagronde wordt voorzien en dient de griffie van de rechtbank steeds in het bezit te zijn van de originele dagvaarding met uittreksel rijksregister met het oog op de rolzetting van de procedure.

Op het gerechtsdeurwaarderskantoor komen meerdere medewerkers in contact met uw persoonlijke gegevens. Al deze medewerkers hebben een vertrouwelijkheidsovereenkomst ondertekend. Daarnaast is het ook mogelijk dat de gerechtsdeurwaarder beroep doet op andere personen die hem bijstaan bij de uitoefening van zijn taken en hierdoor in contact komen met uw persoonlijke gegevens. Met deze personen, bv. slotenmaker, getuige bij beslag, vertaalbureau… werd een verwerkersovereenkomst gesloten en die door beide partijen werd ondertekend.

Door te werken met beveiligde softwaresystemen en verschillende technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen kunnen wij de veiligheid en de beveiliging van uw persoonsgegevens optimaal verzekeren.

Bewaring persoonsgegevens

Uw gegevens worden niet langer bewaard dan nodig is om het doel te realiseren waarvoor ze werden verzameld.

Met het oog op de nakoming van zijn wettelijke verplichtingen worden de gegevens maximum 10 jaar na de beëindiging van de opdracht bewaard.

Privacy rechten van de betrokkene

De GDPR geeft u volgende rechten:

Recht op informatie/inzage : Elke persoon heeft onder meer het recht na te vragen welke gegevens men over hem verzamelt, waarvoor deze gegevens worden gebruikt en hoelang deze gegevens in ons bezit zijn, alsook aan wie deze gegevens verstrekt worden. Men heeft ook het recht om de verzamelde gegevens in te kijken en een kosteloos afschrift ervan te bekomen. Daarnaast heeft men ook het recht om informatie te verkrijgen inzake de wijze waarop klacht moet worden ingediend bij de Gegevensbeschermingsautoriteit.

Recht op verbetering van de verzamelde gegevens : U heeft het recht om een kosteloze verbetering te vragen van foutieve, onvolledige of verouderde gegevens.

Recht op gegevenswissing/beperking van de verwerking: U heeft het recht, om in bepaalde gevallen, uw persoonlijke gegevens te laten verwijderen of het gebruik ervan te beperken.

Recht op overdraagbaarheid van gegevens : U heeft het recht om uw persoonsgegevens over te dragen. Dit kan enkel voor de persoonsgegevens die u zelf aan ons heeft bezorgd, gebaseerd op toestemming of na overeenkomst.

Recht op verzet tegen de verwerking van persoonsgegevens :  U heeft het recht zich te verzetten tegen de verwerking van uw persoonsgegevens indien onze verwerking kadert in het algemeen belang. De verwerking ervan zal gestaakt worden tenzij wij dwingende en legitieme gronden kunnen aantonen die de verwerking rechtvaardigen.

Om één of meerdere van uw hierboven vermelde rechten uit te oefenen, richt u een schriftelijk verzoek, vergezeld van een kopie van uw identiteitsbewijs (recto/verso) aan het kantoor :

  • Via mail aan kantoor@monbailliu.be
  • Via post (Kantoor Monbailliu, Jozef Hebbelynckstraat 7, 9820 Merelbeke)

De gevraagde inlichtingen worden aan de betrokkene kosteloos en uiterlijk binnen dertig dagen na ontvangst van het schriftelijk verzoek meegedeeld. Kennelijk ongegronde of buitensporige verzoeken zullen worden geweigerd. Bij twijfel omtrent de echtheid van de identiteit van de aanvrager, kan gevraagd worden dat u zich persoonlijk aanbiedt op kantoor.